Necessity to prepare the basic Cuban general practitioner in the self-care systems in the elderly

Authors

  • Guillermo Hernández Mojena Centro de Investigaciones sobre: “Envejecimiento, Longevidad y Salud”
  • Mayra R. Carrasco García Centro de Investigaciones sobre: “Envejecimiento, Longevidad y Salud”
  • Francisco Dueñas Barbadillo Centro de Investigaciones sobre: “Envejecimiento, Longevidad y Salud”
  • Francisco Dueñas Barbadillo Centro de Investigaciones sobre: “Envejecimiento, Longevidad y Salud”

Keywords:

elderly, self-care.

Abstract

Self-care is an educative method of the elderly which requires methods that are different from the way it is done traditionally. We must assume strategies in pedagogical design that facilitate the incorporation of the necessary knowledge in a conscious manner for self-care hence minimizing the barriers in this age group that prevent satisfactorily realization of this process. It is important to know the social and economic impact and the fact that this process constitutes a scientific novelty.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Guillermo Hernández Mojena, Centro de Investigaciones sobre: “Envejecimiento, Longevidad y Salud”

Self-care is an educative method of the elderly which requires methods that are different from the way it is done traditionally. We must assume strategies in pedagogical design that facilitate the incorporation of the necessary knowledge in a conscious manner for self-care hence minimizing the barriers in this age group that prevent satisfactorily realization of this process. It is important to know the social and economic impact and the fact that this process constitutes a scientific novelty.

References

Anzola PO, Galinsky D, Morales MF, Salas AM La atencion de los ancianos: un desafío para los años noventa. Publicación científica No. 546, Washington: OPS/OHS; 1994: 352 - 59.

Acosta Laura, D. Peláez, E. Condiciones de vida, estado nutricional y estado de salud en adultos mayores, Córdoba, Argentina. Rev. Bras. Geriatr. Gerontol., Rio de Janeiro. 2015;18(1):107-118

Barbón Pérez OG, Añorga Morales J. La Educación Avanzada como movimiento pedagógico de proyección social y carácter transformador. Revista Científico Metodológica Varona digital. Ciencias de la Educación [serie en Internet] 2013 [citado 1 Jul 2014];(57). Disponible en http://intranet.ucpejv.rimed.cu/revista_varona/index.php/

Barbón Pérez O, Apao Díaz J, Añorga Morales J. Clasificación de los procesos de profesionalización pedagógica en Ciencias Médicas. Revista Habanera de Ciencias Médicas.2014 [citado 29 Jun 2014];13(3). Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/2195-

Ceballos, J. J., Hatim, A., Ardanza, P., Álvarez, A. y Corvisón, F.): El perfeccionamiento y la educación permanente de los recursos humanos de salud. Educ Med Salud, 27 (2) 2009: 264-276.

Caballero González, J.E Análisis del perfil del egresado de la carrera de Medicina en la Universidad Médica Cubana. Revista Cubana Educación Médica Superior Vol.14 n.1 2000 pp 123-127

Espinosa Brito A, Romero Cabrera AJ. Evaluación geriátrica: metas, método e implementación. Rev Asoc Colomb Gerontol Geriatr.22 (3) 2008:1184-90.

Esnaola, I., Goni, A. & Madariaga, J.. El auto concepto: perspectivas de investigación. Revista de Psicodidáctica, 13(1) 2008, 179-194.

Garcia Berben I.M. Beneficios que percibe el adulto mayor al integrarse a un grupo de ayuda dirigido por personal de enfermería. Rev Enferm Inst Mex Seguro Social.;23(1) 2015 :31-36

Martínez Muñoz, L.F.; Santos Pastor, M.L. y Casimiro Andujar, A.J.. Condición Física y Salud: un modelo didáctico de sesión para personas mayores. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte Vol 9 (34) 2009 pp. 140-157

Organización Panamericana de la Salud. Guía Clínica para la atención primaria a las personas adultas mayores. Washington, DC: OPS/OMS; 2002. Parte I, Módulo 5, Valoración nutricional del adulto mayor. p. 57-70. (Serie Materiales de Capacitación (nº 1.)

Romero AJ. La historia clínica en Geriatría. Evaluación geriátrica. En: Temas para la asistencia clínica del adulto mayor. Cienfuegos: Ed. Universidad "Carlos Rafael Rodríguez ;67 (Vol2) 2007:20-32.

Pales J. L., y Rodríguez, F.: Retos de la formación médica de grado. Educación Médica, 9 (4A) 2006: 159-172, Barcelona

Texeira Gasparirni et al. Uso de tecnologías de asistencia y fragilidad en adultos mayores de 80 años y más. Enferm. univ [online]. 2016, vol.13, n.3, pp.151-158. ISSN 2395-8421. http://dx.doi.org/10.1016/j.reu.2016.06.001.

Salas Perea, Ramón Syr. Modelo formativo del médico cubano del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas: Editorial Ciencias Médicas, La Habana 2017

Salas Perea, R. S., y Salas Mainegra, A.: La educación médica cubana. Su estado actual. Revista de Docencia Universitaria. REDU, (Número especial dedicado a la docencia en ciencias de la salud), (Vol10) 2015 pp. 293-326.

Urbina Laza O La educación de posgrado en las universidades médicas cubanas Revista Cubana Educación Médica Superior. (Vol. 29) 2 2015 pp 114

Salas Perea R, Salas Mainegra A. La educación médica cubana. Su estado actual. Revista de DocenciaUniversitaria.2012;10(Suppl):293-326.

Published

2025-02-21

How to Cite

1.
Hernández Mojena G, Carrasco García MR, Dueñas Barbadillo F, Dueñas Barbadillo F. Necessity to prepare the basic Cuban general practitioner in the self-care systems in the elderly . GeroInfo [Internet]. 2025 Feb. 21 [cited 2025 Apr. 29];14. Available from: https://revgeroinfo.sld.cu/index.php/gerf/article/view/13

Issue

Section

Artículo de Investigación

Most read articles by the same author(s)